Forældresamarbejde

Forældrene er de vigtigste voksne i barnets liv, derfor er forældrene vores vigtigste samarbejdspartnere.

Forældrene har en afgørende betydning for barnets trivsel og læring i dagtilbuddet. Derfor vil vi gerne invitere forældrene ind i et dialogbaseret samarbejde, hvor de oplever tryghed og tillid til Kompasset.

Det gør vi på flere måder.

Når forældrene har sagt ja til en plads i Kompasset, vil de modtage en mail og blive kontaktet af gruppen med henblik på at aftale besøg inden opstart.

Ved besøget i Kompasset vil en pædagog fra den gruppe som barnet skal være en del af sørge for, at forældrene ser de rammer barnet skal være en del af.

Der aftales et opstartstidspunkt og ligeledes dato for en opstartssamtale. Denne samtale  afholdes ca. inden for den første uge, det er her vi lytter og forældrene fortæller om barnet og inddrager al relevant viden fra barnet liv.

Opstart af et barn i dagtilbud kan se meget forskelligt ud, da alle familier er forskellige.

Det væsentligste er, at hele familien føler sig trygge og føler sig mødt.

Som oftest vil det tage en uges tid, før barnet kan have en fuld dag i dagtilbuddet.

Efter cirka 3 måneder i Kompasset inviterer vi forældrene til en opfølgningssamtale, hvor leder eller pædagogisk leder samt personale fra barnets gruppe deltager. Her vil vi gerne lytte til forældrenes oplevelser ift. opstarten. Målet med samtalen er at sikre den bedst oplevede hverdag i Kompasset, for hele familien.

Der ud over tilbyder vi forældresamtaler til alle børns forældre en gang årligt. De placeres tæt på barnets fødselsdag. Det er en rigtig god ide at takke ja til dette tilbud. Her har forældrene mulighed for at høre om barnets generelle udvikling og trivsel ligesom de har mulighed for at få svar på eventuelle spørgsmål.

I forbindelse med overgange fra vuggestuen til børnehaven vil der ligeledes blive indbudt til en samtale.

Vi bestræber os på, at dele væsentlige oplevelser fra barnets hverdag med forældrene. Det kan være en lille kort information ved afhentning eller via AULA. Det kan også være billedmateriale på AULA Galleri eller ved ophæng i huset.