Politiker under redigering!

Søvn og vækning:

Som udgangspunkt vækker vi ikke børn der har brug for at sove. Der vil altid være undtagelser. Hvis barnet for eksempel har et uhensigtsmæssigt søvnmønster, vil vi selvfølgelig samarbejde med forældrene om dette. Dette for at sikre barnets grundlæggende søvnrytme som er så vigtig.

Derfor vil vi i nogen tilfælde, efter tæt dialog med forældrene, have aftaler om at vække børn fra deres lur. Vi vil tilstræbe at vække barnet i den del af søvnen der er den letteste del, som er den blideste udover at vågne af sig selv.

I disse tilfælde vil vi afholde et møde med forældrene, fastlægge en handleplan for hvad der ønskes at opnå ved at vække børnene, aftale en prøveperiode og et kort opfølgningsmøde, hvor det videre forløb aftales.

Nogle børn har brug for en lang lur midt på dagen og nogen børn en lidt kortere.

Vi har ikke faste tidspunkter hvor børnene skal sove, men tager udgangspunkt i det enkelte barn og putter det når vi som voksne kan vurdere der er brug for hvile eller søvn.

Vi skriver ikke ned hvor længe jeres barn har sovet eller hvor meget det har spist, men tager meget gerne en snak med jer, hvis jeres barn har haft det anderledes end det sædvanligvis har det.

Bevægelsespolitik for Børnehuset Kompasset.

Bevægelsespolitikken tager sit afsæt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger, Middelfart Kommunes overordnede Bevægelsespolitik samt interne dialogmøder samt workshop, med deltagelse af dagilbudschef, leder, forældrebestyrelse samt sundhedsmedarbejder fra KOSMO i perioden ultimo 2016 til ultimo 2017.

• Naturen/uderummet skal være det foretrukne læringsrum – det vil sige, at al læring, der fagligt vurderes egnet til at foregå i uderummet, netop skal foregå der

• Alle børn skal være bevidste om lokalmiljøet – det vil sige, at med afsæt i alder/udviklingstrin, skal lokalmiljøet inddrages i tilrettelæggelsen af den pædagogiske praksis – det kan være gå ture til andre institutioner, legepladser, forbi hvor barnet bor, indkøb mm

• Udemiljøerne i Børnehuset Kompasset skal planlægges således at de inspirer til leg og bevægelse – det vil sige, at projektet i samarbejde med Friluftsrådet er en vigtig medspiller til at kvalificere udemiljøerne – langsigtet plan for yderligere udvikling af udemiljøerne skal udarbejdes i forældrebestyrelsen

• Vores holdning til bevægelse tager afsæt i barnets medfødte lyst til leg og bevægelse – det vil sige, at det pædagogiske personale skal skabe rammerne for den naturlige frie leg samt, ved egen aktive deltagelse, styrke glæden ved leg og bevægelse i voksenstyrede og inkluderende bevægelseslege

• Al personale i Børnehuset Kompasset skal være aktive rollemodeller – det vil sige, den voksne viser vejen og går forrest ift sunde vaner

• Børnene skal anerkendes for deres lyst til bevægelse – det betyder, at det pædagogiske personale skal tilrettelægge praksis således, at rutiner og vanlige handlemåder ikke må stå i vejen for børns lyst til bevægelser – det kunne være, hvor længe et barn skal sidde stille med frokostbordet, hvorledes stillesiddende aktiviteter planlægges ift bevægelsesbehov – nærmere bestemt følge børns spor

• Det pædagogiske personale skal formidler ideer til bevægelse for og med børn, hver dag i Kompasset – det vil sige, personalet er ansvarlige for, løbende at søge inspirationen til mere bevægelse i hverdagen

• Vi skal sikrer tematisering af emnet ved møder oa. – det vil sige, at vi fortsat deltager aktivt i KOSMO netværket med minimum to deltagende pædagoger, efter- videreuddannelse i leg og bevægelse skal prioriteres, særlige fokus hver forår og efterår, med inddragelse af forældregruppen

• Løbende evaluering og indretning af indendørs læringsmiljøer, så de giver mest mulig plads til leg og bevægelse – det vil sige, at minimum en gang årlig gennemgås og indrettes der nye læringsrum inden døre i hele Kompasset, ved en personalearbejdsdag, den sidste lørdag i februar måne

Denne bevægelsespolitik anvendes som afsæt for refleksion i mellem det pædagogiske personale og kostfaglige personaler.

Dette skal ske løbende og som minimum en gange årligt i perioden 1. marts til 1 juni.

Bevægelsespolitikken skal revideres af forældrebestyrelsen hvert andet år i april måned.

På vegne af forældrebestyrelsen 2017 til 2018

Revideres marts 2021 i MED udvalget

Kostpolitik

Ifølge Dagtilbudsloven kan de enkelte

institutioner tilbyde madordninger.

Der er madordning i Børnehuset Kompasset, både for Vuggestuen og Børnehaven.

Der serveres tre måltider om dagen . formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad.

For de børn, der måtte kommer inden kl. 7.00 er der mulighed for morgenmad

Vores værdier i forhold til måltidet:

• Måltidet skal opleves som hyggeligt for alle
  • Vi har fokus på at undgå madspild
  • Vi har fokus på bæredygtighed
  • Vi vægter økologi og har Sølvmærket

I 2016 udarbejdede den daværende forældrebestyrelse en Kostpolitik for Børnehuset Kompasset.

Den tog sit afsæt i Middelfart Kommunes overordnede kostpolitik og der ud over materialer efter to workshops. På disse workshops, der var ledet af medarbejder fra Sundhedsafdelingen, deltog aktivt  kostfaglige medarbejdere fra Kompasset, forældrebestyrelsen, repræsentanter fra medarbejdergruppen samt leder.

Der er enighed om, at måden hvorpå vi tænker og agerer om måltidet ligger mellem værdien i rutiner, rytme og regelmæssighed og frihed, overraskelser og nye indtryk.

Erkendelser om måltidet samt pejlemærker for Kompasset Kostpolitik:

• Måltidet er en livsnødvendighed og adskiller sig dermed fra andre aktiviteter i børnehuset.
  • Måltidet er en regelmæssigt, tilbagevendende begivenhed som forener børn og voksne.
  • Alle Læreplanstemaerne kan indgå i aktiviteterne før, under og efter måltidet.